티스토리 뷰

- `16.10.7 미국의 JCPOA 관련 제재완화 FAQ 내용 -




□ 미국 재무부 해외자산관리국(이하 ‘OFAC’)은 지난 10월 7일, 이란 JCPOA(Joint Comprehensive Plan of Action, 포괄적 공동행동계획) 관련 제재 FAQ를 개정했으며, 변경사항과 주요 내용은 다음과 같음.


  ㅇ 변경사항

    - ‘금융 및 은행 조치’ 관련(C.7, C.15) 업데이트
    - ‘미국인 소유 또는 통제하는 해외 법인’ 관련(K.19) 업데이트
    - ‘실사(Due Diligence)’ 관련(M.10, M11, M12) 추가


  ㅇ 주요 내용

    - 이란과의 달러 거래 허용 여부 기술
    - 실사의 의미 및 주의점에 대한 세부내용 기술


 ※ OFAC은 10월 7일 FAQ 업데이트를 통해 비-미국계(이하 해외) 금융기관이 이란과 거래 시 달러 사용 허용 범위, 방법과 관련한 설명을 구체화
 
 ※ 비-미국인(이하 외국인)이 이란과 관련된 거래 시 상대방을 실사(Due Diligence)할 때 필요한 사항에 대해 구체적으로 명시


□ FAQ 개정 및 추가 내용


1.  C.7


  ㅇ 개정 이전

    - OFAC은 FAQ C.7를 통해 2016년 1월 16일 JCPOA 제재완화 이후, 미국인이 이란과 연루된 그 어떤 거래도 할 수 없으며, 외국 금융기관이 미국 금융기관을 통해 이란과 달러 표시 거래를 할 수 없음을 명시


  ㅇ 개정 이후

    - OFAC은 개정내용에서 미국 금융기관의 외국 소재 자회사(예: 시티은행 한국지점)를 외국 금융기관의 범주에 포함. 이란인의 범위도 이란 정부기관 및 이란 관할권 하에 있는 법인으로 정의하는 등 기존에 모호했던 거래대상의 범위를 구체화

    - 기존 내용에서 OFAC은 외국 금융기관이 미국 금융기관을 통해 미국 달러표시 거래를 하는 것을 금지했으나, 개정된 내용에서는 외국 금융기관이 미국 금융기관, 시스템이 아닌 다른 방법을 통해 미국 달러 거래를 하고 미화 계좌를 유지할 수 있도록 함. (그러나, 현재로서는 해당 수단의 부재로 달러 결제는 어려울 것으로 예상)


  ㅇ 시사점

    - 일부 외신들은 OFAC FAQ의 해당 개정내용에 대해 해외 금융기관과 이란 간 달러 거래가 허용되는 것으로 보도하고 있으나, 미국 재무부는 이란 제재에 관한 규정을 명확하게 했을 뿐이지 제재를 완화한 것은 아니라고 부언

    - OFAC이 제시한 외국금융기관이 미국 금융기관을 통해 미 달러 거래를 하고 미화 계좌를 유지하는 것은 현재 시점에서 해당 수단의 부재로 어려울 것으로 예상되므로, 여전히 이란과 거래를 할 때에는 달러화를 사용하지 않도록 유의할 필요


2.  C.15


  ㅇ 개정 이전

    - OFAC은 C.15를 통해 비-미국계(이하: 해외), 비-이란계 금융기관과 미국 금융기관과의 거래가 가능함을 안내하고, 비 미국계 금융기관(이하: 외국 금융기관)이 미국 금융기관을 통한 이란 관련거래를 하지 않도록 해야 함을 밝히고 있음.


  ㅇ 개정 이후

    - OFAC은 개정 이후 내용에서 비 미국계 금융기관(이하: 외국 금융기관)이 미국 금융시스템을 통해서 이란과 연루된 거래를 하지 않도록 해야 함을 밝히고 있음.


  ㅇ 시사점

    - OFAC은 FAQ 업데이트를 통해 미국 금융기관에서 확장해 비 미국인이 미국의 금융시스템을 통해서 이란과 연루된 거래는 할 수 없다고 제시하는 것으로 보임.


3. K.19


  ㅇ 개정 이전

    - OFAC은 K.19를 통해 미국인이 소유 혹은 지배권을 행사하는 해외법인의 운영정책을 미국인이 수립 또는 수정할 수 있음을 안내함(일반 라이선스 H에 명시).

    - OFAC은 개정 이전 K.19에는 이란 관련거래(Iran-related transaction(s))로 명시


  ㅇ 개정 이후

    - OFAC은 개정 이후 K.19에는 이란과 연루된 거래(transaction(s) involving Iran)로 명시


  ㅇ 시사점

    - 개정내용은 단순히 단어 변경 사항


4. ‘실사(Due Diligence)’ 관련(M.10, M11, M12) 추가
  
  ㅇ 개정 이전

    -  OFAC은 FAQ M.2(이행일 이후 즉각 발표)에서 비 미국인(이하: 외국인)이 이란 거래를 할 때, 그들이 IRGC 및 SDN 목록에 있는 다른 이란 및 이란 관련인들과 거래하지 않도록 실사(충분히 검토 및 조사, Due diligence)할 것을 명확하게 밝히고 있지만, 개정 전 FAQ에는 필요한(필수적인) ‘실사’와 관련한 부분에 대한 세부적인 설명이 없었음.


  ㅇ 개정 이후

    - OFAC은 FAQ 개정을 통해 실사(Due diligence)와 관련된 조항인 M.10, M.11, M.12를 추가해 해당 내용을 명확히 함.

    - OFAC은 M.10을 통해서 비-미국인(이하: 외국인)이 거래하려는 법인이 SDN리스트에 포함된 이란인 또는 이란과 관계가 있는 사람이 일부 지분을 소유 혹은 지배권을 행사하더라도, 해당 법인이 SDN 리스트에 포함되지 않았다면 해당 법인과의 거래는 제재대상이 아님을 밝힘. 그러나, 해당 법인과의 거래에 있어 SDN 리스트에 포함된 이란인 또는 이란과 관계가 있는 사람이 관련되지 않았는지 확인할 것을 권고함. 

    - OFAC은 M.11을 통해 외국인이 이란계 거래상대방을 실사 시 SDN List를 확인하고, 이에 더해 외국인 소속 국가의 법이 명시하는 실사과정에 대해서는 해당 국가의 관련기관 담당자에게 문의해야 함을 밝히고 있음. 또한, OFAC은 실사 관련 노력을 문서화해 기록으로 남기는 것을 권장함.  

    - OFAC은 M.12를 통해 비-미국계 금융기관(이하: 외국계 금융기관)이 자사 거래 상대방에게 시행했던 실사 과정을 해당 상대방의 이란계 고객들을 대상으로 다시 시행하도록 하는 것이 필수사항이 아님을 밝히지만, 실사 과정이 불충분하다고 느낄 경우에는 실사를 해도 무방하며, 자국의 관할권 하에서 요구되는 실사과정에 대해서는 자국 규제기관 담당자에게 문의해야 함을 밝히고 있음.

 

  ㅇ 시사점

    - OFAC은 ‘실사’ 내용을 추가해 기존에 M.2를 통해 언급한 실사 내용을 정확하게 설명, 비-미국계 금융기관이 이란과 거래 시 제재 위반의 가능성을 최소화할 수 있도록 한 것으로 보임.

    - 이행일 이후, 비-미국인은 SDN 목록에 있는 이란인 및 법인과 거래 시 미국의 제재를 받을 수 있으므로, FAQ의 실사 추가 내용을 파악해 거래 과정에 SDN 리스트에 포함된 이란인 혹은 이란 관련인이 연루되지 않도록 충분한 실사 과정을 거쳐야 할 것임.



자료원: 미국 재무부(U.S. Department of the Treasury), Clyde & co. 설명자료

붙임: 미 재무부 FAQ 업데이트 원문 1부.

바로가기:
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/OFAC-Enforcement/Pages/20161007_33.aspx


※ 위의 자료는 미국 재무부 홈페이지 자료 및 현지 언론 자료 등을 종합적으로 수집, 분석, 번역한 것으로 당사의 입장을 대변하는 것은 아님을 알려드림.






<붙임>                 


미 재무부 FAQ 업데이트 원문



1. C.7


 ㅇ 개정 이전


After Implementation Day, are foreign financial institutions allowed to clear U.S. dollar transactions involving Iranian persons?


After Implementation Day, foreign financial institutions need to continue to ensure they do not clear U.S. dollar-denominated transactions involving Iran through U.S. financial institutions, given that U.S. persons continue to be prohibited from exporting goods, services, or technology directly or indirectly to Iran, including financial services, with the exception of transactions that are exempt or authorized by a general or specific license issued pursuant to the ITSR. U.S. persons continue to be prohibited from engaging in any transactions involving Iran, including in currencies other than the U.S. dollar, with the exception of transactions that are exempt or authorized by OFAC.


 ㅇ 개정 이후


After Implementation Day, can foreign financial institutions, Including foreign-incorporated subsidiaries of U.S. financial institutions, process transactions denominated in U.S. dollars or maintain U.S. dollar-denominated accounts on behalf of the Government of Iran or any person subject to the jurisdiction of the Government of Iran, such as NIOC or the CBI?


Yes. Foreign financial institutions, including foreign-incorporated subsidiaries of U.S. financial institutions, may process transactions denominated in U.S. dollars or maintain U.S. dollar-denominated accounts that involve Iran or persons ordinarily resident in Iran, or in which there is an interest of a person whose property and interests in property are blocked solely pursuant to Executive Order 13599 and section 560.211 of the ITSR, including NIOC, the CBI, and other individuals and entities that meet the definition of the Government of Iran or an Iranian financial institution, provided that such transactions or account activities do not involve, directly or indirectly, the United States financial system or any United States person, and do not involve any person on the SDN List or conduct described in FAQ A.3.ii-iii. See section K of these FAQs for information on General License H, which authorizes U.S.-owned or -controlled foreign entities to engage in certain activities involving Iran.


However, even after Implementation Day, foreign financial institutions, including foreign-incorporated subsidiaries of U.S. financial institutions, need to continue to ensure they do not process U.S. dollar-denominated transactions involving Iran through the U.S. financial system or otherwise involve U.S. financial institutions(including their foreign branches), given that U.S. persons continue to be prohibited from exporting goods, services (including financial services), or technology directly or indirectly to Iran, with the exception of transactions that are exempt or authorized by a general or specific license issued pursuant to the ITSR. U.S. persons continue to be prohibited from engaging in any transactions involving Iran, including in currencies other than the U.S. dollar, with the exception of transactions that are exempt or authorized by OFAC.


2. C.15


ㅇ 개정 이전


Can U.S. financial institutions transact with, including by opening or maintaining correspondent accounts for, non-U.S., non-Iranian financial institutions that maintain correspondent banking relationships with Iranian financial institutions that are not on the SDN List?
 
Yes. U.S. financial institutions can transact with, including by opening or maintaining correspondent accounts for, non-U.S., non-Iranian financial institutions that maintain correspondent banking relationships or otherwise transact with Iranian financial institutions that are not on the SDN List. It remains prohibited, however, for non-U.S. financial institutions to route Iran-related transactions through U.S. financial institutions or involve U.S. persons in such transactions, unless the transactions are exempt from regulation or authorized by OFAC. Non-U.S., non-Iranian financial institutions should have appropriate systems and controls to ensure that they do not route Iran-related transactions through U.S. financial institutions, unless the transactions are exempt from regulation or authorized by OFAC.


ㅇ 개정 이후


Can U.S. financial institutions transact with, including by opening or maintaining correspondent accounts for, non-U.S., non-Iranian financial institutions that maintain correspondent banking relationships with Iranian financial institutions that are not on the SDN List?


Yes. U.S. financial institutions can transact with, including by opening or maintaining correspondent accounts for, non-U.S., non-Iranian financial institutions that maintain correspondent banking relationships or otherwise transact with Iranian financial institutions that are not on the SDN List. It remains prohibited, however, for non-U.S. financial institutions to route transactions involving Iran to or through the U.S. financial system, or involve U.S. persons in such transactions, unless the transactions are exempt from regulation or authorized by OFAC. Non-U.S., non-Iranian financial institutions should have appropriate systems and controls to ensure that they do not route transactions involving Iran to or through the U.S. financial system unless the transactions are exempt from regulation or authorized by OFAC. 



3. K.19


ㅇ 개정 이전


Does GL H authorize a U.S.person to establish or alter the operating policies and procedures of a United States entity or a U.S.-owned or -controlled foreign entity more than once?


Yes. A U.S. person can undertake additional changes to such operating policies and procedures so long as the changes are not with respect to, or for the purpose of facilitating, any particular Iran-related transaction(s) by the U.S.-owned or -controlled foreign entity.


ㅇ 개정 이후


Does GL H authorize a U.S. person to establish or alter the operating policies and procedures of a United States entity or a U.S.-owned or -controlled foreign entity more than once?


Yes. A U.S. person can undertake additional changes to such operating policies and procedures so long as the changes are not with respect to, or for the purpose of facilitating, any particular transaction(s) involving Iran by the U.S.-owned or -controlled foreign entity.



4.‘실사(Due Diligence)’관련 (M.10, M11, M12) 추가


ㅇ M. 10


Is it sanctionable for non-U.S. persons to engage in transactions with an entity that is not on the SDN List, but that is minority owned, or that is controlled in whole or in part, by an Iranian or Iran-related person on the SDN List?


It is not necessarily sanctionable for a non-U.S. person to engage in transactions with an entity that is not on the SDN List but that is minority owned, or that is controlled in whole or in part, by an Iranian or Iran-related person on the SDN List. However, OFAC recommends exercising caution when engaging in transactions with such entities to ensure that such transactions do not involve Iranian or Iran-related persons on the SDN List


ㅇ M. 11


For non-U.S. persons conducting due diligence on a potential Iranian counterparty, does OFAC consider only checking the SDN List to be sufficient due diligence?


Screening the names of Iranian counterparties against the SDN List is a step that would generally be expected, but that is not necessarily sufficient (see FAQ A.6). In addition to checking the SDN List, non-U.S. persons should consult with their local regulators regarding due diligence expectations in their domestic jurisdictions. In particular, the non-U.S. person should ensure that its due diligence procedures conform to its internal risk-assessment and overall compliance policies, which – in addition to other business considerations – should be based on best practices of the particular industry at issue and conform to guidance and expectations of the non-U.S. person’s home country regulators. OFAC suggests maintaining records documenting those due diligence efforts.


ㅇ M. 12
 
Does OFAC expect non-U.S. financial institutions to conduct due diligence on their customer’s Iranian customers?


OFAC considers the appropriate level of due diligence to depend on the financial institution’s role in a transaction (see FAQ 116).While OFAC would consider it a best practice for a non-U.S. financial institution to perform due diligence on its own customers, OFAC does not expect a non-U.S. financial institution to repeat the due diligence its customers have performed on an Iranian customer unless the non-U.S. financial institution has reason to believe that those processes are insufficient.Non-U.S.financial institutions should consult with their local regulators regarding due diligence expectations in their domestic jurisdictions.



자료출처 : KOTRA 해외시장뉴스(산업 상품)

댓글